Saturday, 6 October 2012

Pengguna keliru kepada siapa patut aju aduan


KUALA LUMPUR: “Jalan raya rosak adalah masalah yang sentiasa berlarutan dan menjadi rumit apabila pengguna tidak tahu siapa yang patut diajukan aduan,” kata Presiden Persatuan Pengguna Jalan Raya Malaysia (PPJM), Hamdan Taha.
Menurut Hamdan, kebanyakan masalah jalan raya rosak berlaku di sekitar Selangor mengikut aduan yang diterima PPJM menerusi panggilan telefon dan e-mel daripada pengguna.

“Bagi pengguna jalan raya, kita sebagai pembayar cukai mempunyai hak menuntut mana-mana pihak sama ada kerajaan pusat atau negeri agar mengambil kira keadaan jalan raya. “Apa yang berlaku, segelintir pengguna tidak faham jalan raya itu di bawah status jalan persekutuan atau negeri,” katanya ketika dihubungi, semalam.
Hamdan berkata, masalah jalan raya membabitkan lima pihak bertanggungjawab iaitu Jabatan Kerja Raya (JKR), pihak berkuasa tempatan (PBT), kerajaan Persekutuan, pihak swasta seperti konsesi lebuh raya dan pejabat daerah atau Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.

“Situasi lazim berlaku apabila aduan dibuat pengguna, berlaku tolak-menolak antara pihak bertanggungjawab ini. Jika berlaku di lebuh raya, ia mudah dipastikan kerana syarikat swasta lebih peka pada perniagaan mereka,” katanya.
Artikel ini disiarkan pada : 06/10/2012


Website PPJM http://www.ppjm.com.my

No comments:

Post a Comment