PENGARAH: James Mangold
PELAKON: Hugh Jackman, Patrick Stewart, Dafne Keen, Richard E. Grant, Boyd Holbrook dan Stephen Merchant
GENRE: Drama/Aksi
DURASI: 138 minit
PENGEDAR: 20th Century Fox
TARIKH TAYANGAN: 2 Mac 2017
SELESAI menonton filem Logan arahan James Mangold (Walk The Line, 2005) baru-baru ini, perasaan suka dan duka terbit di benak hati penulis.
Dukanya hati penulis apabila Logan merupakan naskhah terakhir yang menyaksikan watak adiwira, Wolverine diangkat ke layar perak.
Barangkali semuanya adalah kerana keadaan kesihatan pelakon utamanya, Hugh Jackman yang tidak mengizinkan kerana kanser kulit di samping Jackman mahu mengibarkan bendera putih untuk watak ikonik itu sementara namanya masih di puncak.
Pernah Jackman mengatakan dalam satu temu bual tidak berapa lama dulu bahawa salah satu faktor dia membuat keputusan untuk bersara daripada terus memainkan watak Wolverine kerana tidak mahu khalayak menjadi bosan tatkala usianya juga semakin meningkat.
Memang ternyata Jackman dilihat layak membawakan watak berkenaan kerana acuan Wolverine itu sememangnya sudah dibikin untuk aktor kelahiran Australia ini.
Sementelah sudah 10 kali Jackman yang juga bekas calon Oscar itu menghidupkan watak Wolverine di layar perak.
Tujuh daripadanya adalah menerusi francais filem X-Men dan selebihnya untuk tiga buah filem solo Wolverine iaitu X-Men Origins: Wolverine (2009), The Wolverine (2013) dan Logan (2017).
Barangkali semuanya adalah kerana keadaan kesihatan pelakon utamanya, Hugh Jackman yang tidak mengizinkan kerana kanser kulit di samping Jackman mahu mengibarkan bendera putih untuk watak ikonik itu sementara namanya masih di puncak.
Pernah Jackman mengatakan dalam satu temu bual tidak berapa lama dulu bahawa salah satu faktor dia membuat keputusan untuk bersara daripada terus memainkan watak Wolverine kerana tidak mahu khalayak menjadi bosan tatkala usianya juga semakin meningkat.
Memang ternyata Jackman dilihat layak membawakan watak berkenaan kerana acuan Wolverine itu sememangnya sudah dibikin untuk aktor kelahiran Australia ini.
Sementelah sudah 10 kali Jackman yang juga bekas calon Oscar itu menghidupkan watak Wolverine di layar perak.
Tujuh daripadanya adalah menerusi francais filem X-Men dan selebihnya untuk tiga buah filem solo Wolverine iaitu X-Men Origins: Wolverine (2009), The Wolverine (2013) dan Logan (2017).
Konflik Logan turut memaparkan bagaimana Logan perlu menerima hakikat dan realiti bahawa dia memiliki anak perempuan, Laura yang tidak pernah dibayangkannya selama ini.
Ternyata, Mangold bersama-sama Scott Frank dan Michael Green memberikan evolusi terhadap filem ini dengan tidak mengikut acuan konvensional adaptasi komik yang sudah menjadi trend di Hollywood.
Sebaliknya, mereka mengambil pendekatan baharu dan mengubah struktur filem itu menjadi sebuah naskhah asli biarpun Logan diinspirasikan daripada novel grafik, Old Man Logan yang diterbitkan pada tahun 2008.
Sebagai pengarah, Mangold bijak menginterpretasikan cerita tersebut dan menjadikan ia lebih luhur, jujur, realistik dan sarat dengan pelbagai rasa lalu memberikan jiwa yang bukan sembarangan buat Logan.
Mungkin sebahagian besar peminat setia komik X-Men mengharapkan Logan menjadi sebuah filem adiwira tipikal.
Ternyata Logan bukan seperti itu kerana filem ini dibikin dengan cara seolah-olah mahu memberi gambaran sebenar tentang kehidupan Wolverine di masa hadapan pasca dunia tidak lagi didiami oleh komuniti mutan.
Sehubungan itu, tiada watak utama X-Men dalam filem ini selain Profesor Charles Xavier (Patrick Stewart) dan Caliban (Stephen Merchant) yang hidup di dunia ketika itu kerana ada sesuatu yang menunggu mereka di masa hadapan.
Penulis melihat Logan sebagai sebuah cerita baharu yang layak untuk dipertandingkan dalam acara anugerah yang sebelum ini memandang sebelah mata dan menutup peluang terhadap filem adaptasi komik.
Dalam erti kata lain, Logan seperti kelahiran semula francais filem X-Men seperti mana yang pernah dilakukan oleh Christopher Nolan menerusi legasi filem Batman miliknya terutama The Dark Knight (2008).
Selain jalan cerita dan lakon layar yang kukuh, Logan turut diperkuatkan dengan aspek lain terutama sinematografi dan suntingan yang memberikan nilai tambah buat kecemerlangan Logan sebagai sebuah filem cereka.
Sinematografi oleh John Mathieson telah menghidupkan lagi filem ini untuk memberikan mood dan ekspresi yang dialami oleh watak-watak terutama Wolverine yang berhadapan dengan pelbagai masalah terutama kesakitan luaran dan dalam selain faktor usianya sendiri.
Jackman sendiri telah menumpahkan emosinya semaksimum dan menyerlahkan jiwa yang mendalam untuk filem ini.
Tidak dinafikan lagi, Logan adalah watak Wolverine terbaik Jackman sepanjang lebih 15 tahun dia membawakan watak berkenaan.
Apa yang menjadikan Logan bertambah menarik apabila Logan berhadapan dengan musuh baharu, X-24 yang merupakan klon dirinya sendiri yang dicipta oleh Dr. Zander Rice (Richard E. Grant).
Metaforanya watak X-24 itu apabila Logan seolah-olah melihat dirinya sendiri dan pernah menjadi ganas sedemikian rupa sewaktu mudanya.
Dalam erti kata lain, Logan berperang dengan diri sendiri dan mengetahui dirinya banyak berubah disebabkan X-Men dan Profesor X pada penghujung usianya.
Perasaan duka yang menyelubungi penulis tadi mula bertukar gembira apabila melihat masa depan francais filem ini yang pastinya akan memberikan gambaran jelas bahawa sesuatu yang lebih hebat dan besar akan terhasil kelak.
Watak Laura Kinney (Dafne Keen) memberikan gambaran jelas bahawa Wolverine baharu akan muncul selepas ini.
Lebih-lebih lagi selepas watak Laura (Dafne Keen) yang merupakan anak Logan dan terhasil menerusi persenyawaan antara manusia dan mutan mula diperkenalkan dalam filem ini.
Di sinilah penulis melihat kreativiti karyawan Hollywood yang tahu bilakah masanya untuk menoktahkan kisah X-Men dan mula untuk memperkenalkan generasi baharu X-Men.
Apatah lagi, pada babak-babak akhir, watak-watak baharu sudah mula diperkenalkan kepada khalayak biarpun tidak secara menyeluruh dan generasi baharu ini semuanya adalah senasib dengan Laura.
Sudah pasti, babak pengakhiran filem ini secara jelas menunjukkan bahawa kisah X-Men tidak akan mati sebaliknya akan terus hidup dengan kisah yang lebih segar untuk menarik perhatian penonton terutama golongan milenial kelak.
*** Penulis SHAZRYN MOHD FAIZAL
adalah bekas wartawan hiburan dan graduan Sarjana Komunikasi (Pengajian Skrin), Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang. Ulasan ini ditulis berdasarkan pandangan peribadi penulis tanpa dipengaruhi sesiapa.
No comments:
Post a Comment