Pengarah: Profesor Datuk Dr. A. Razak Mohaideen
Pelakon: Datuk Seri Aliff Syukri, Fasha Sandha, Azhari Zain, Fauzi Nawawi, Fareez Fauzi, Aminah Raphor, Norman Hakim dan Esma Daniel.
Genre: Aksi/Komedi
Durasi: 105 minit
Pengedar: Empire Film Solution
Tarikh Tayangan: 15 Februari 2018
SEORANG teman pernah bertanyakan kepada penulis mengapa sanggup ‘membazirkan’ wang menonton filem tempatan khusunya berbahasa Melayu di pawagam.
Sedangkan katanya, sebagai pengkritik filem dan bekas wartawan, bukankah penulis diberikan kelebihan untuk menghadiri tayangan prebiu yang dianjurkan.
Secara sinikalnya penulis mengatakan itu salah satu cara penulis untuk menyokong filem Melayu. Dalam erti kata lain, berjiwa patriotik menerusi seni. Jika tidak, siapa lagi yang akan berbuat demikian walaupun majoriti filem Melayu hari ini tiada apa yang perlu dibanggakan.
Malah, kata penulis juga, menjadi pengkritik filem dan penulis bebas membuatkan penulis lebih terbuka untuk memberikan kritikan membina dan bukannya mahu membunuh seperti mana dakwaan sesetengah pihak.
Penulis harus akui bahawa bukan semua filem Melayu itu buruk dan teruk tetapi memandangkan majoritinya mempamerkan kualiti yang semakin hari semakin tidak membanggakan. Maka, jangan tudingkan jari kepada penonton seandainya mereka tidak mahu ke panggung untuk menonton.
Dalam konteks ini, penulis merujuk kepada filem baharu arahan Profesor Datuk Dr. A. Razak Mohaideen berjudul Badang yang baru sahaja ditayangkan minggu lalu.
Bayangkan, belum pun memulakan tayangan dan hanya posternya sahaja dipromosikan terlebih dahulu, Badang sudah dikritik dengan cukup hebat sekali.
Tidak perlu salahkan mereka kerana kualiti penghasilan poster filem Badang pun memang layak dipertikaikan. Jadi, daripada pandangan pertama itu sahaja, ia sudah meruntuhkan dan menghapuskan minat penonton untuk pergi menonton.
Sebagai pengkritik filem, penulis dengan jujur mengakui bahawa tidak dapat menyembunyikan perasaan negatif terhadap filem Badang terutama memikirkan bagaimana seorang watak mitos Melayu yang cukup dikenali dengan kekuatannya dibawakan oleh seorang usahawan kosmetik bernama Datuk Seri Aliff Syukri Kamarzaman.
Tapi kata orang, tak kenal maka tak cinta bukan? Mana tahu, mungkin segala telahan dan hukuman penulis itu silap. Jadi, seandainya penulis silap, penulis akan menggunakan ruang ini untuk mengakui kesilapan itu dengan memberi kritikan yang selayaknya.
Tidak mahu terus dibelenggu dengan perasaan itu, penulis sempat meluangkan masa menonton Badang beberapa hari lalu yang mana hanya dua orang sahaja di pawagam termasuk penulis di dalam panggung. Bukan tiket percuma, bukan dibayar oleh sesiapa tetapi mengeluarkan wang sendiri.
Sebaik sahaja tamat tayangan, penulis menarik nafas lega kerana seksaan menonton Badang selama satu jam 45 minit hilang juga akhirnya.
Penulis hilang kata-kata dan tidak percaya bahawa itu adalah hasil kerja seorang ahli akademik yang juga seorang pengarah filem prolifik kerana Badang sememangnya tidak berada menepati piawaian yang diharapkan.
Justeru, apabila penonton mengecam dan mengkritik tanpa menonton Badang terlebih dahulu, ternyata mereka memang ahli nujum yang bijak dan hebat kerana tidak perlu membazirkan wang menontonnya di pawagam.
Kegagalan ketara dan utama filem Badang adalah garapan cerita dan lakon layar yang sangat lemah dan memang tidak masuk dek akal. Pertamanya, dalam filem ini, watak Badrul Hisham atau Bad (lakonan Aliff Syukri) dikatakan memperolehi kuasa ajaib sebaik usianya mencecah 25 tahun.
Ini bermakna Bad dilahirkan pada tahun 1992 (mengambil kira tahun 2017 pada ketika filem ini menjalani penggambaran). Tetapi, secara logiknya dan persoalan yang bermain di minda penulis, pada tahun Bad dilahirkan itu, masih ada lagikah kepercayaan masyarakat terhadap perkara tahyul seperti penemuan seorang puteri bunian (Nadia Brian) dan juga bayi dalam buluh?
Sedangkan realitinya, pada tahun 1992 itu, masyarakat sudah mula menerima pemodenan walaupun tinggal di kampung.
Dalam filem Badang, Mak Siah (Aminah Raphor) dan suaminya, Pak Tam (Esma Daniel) digambarkan tinggal di kampung tanpa ada masyarakat sekeliling. Ia seperti hanya mereka berdua tinggal di situ dan seolah-olah menjadi orang pertama yang membuka kampung itu.
Penulis boleh menerima logikanya seandainya cerita itu digambarkan Bad mewarisi kuasa ajaib itu daripada keturunannya. Sebagai contoh, daripada datuk dan bapanya barangkali kerana mungkin moyang Bad dilahirkan di dalam buluh.
Disebabkan itu, plot cerita itu sudah menampakkan kelompongannya lalu ia mencacatkan keseluruhan jalan cerita Badang. Maka, sudahnya, Bad yang berusia 25 tahun itu digambarkan sebagai seorang pelajar kolej yang tidak tahu apakah jurusan akademiknya dan hanya ke hulu ke hilir sambil membawa fail dan beg sandang.
Begitu juga dengan rakan karibnya, Sarip (Azhari Zain) yang secara jelas menampakkan sudah berusia tetapi menjadi seorang pelajar kolej juga. Tidak hanya itu, watak Tisha (Fasha Sandha) juga diletakkan sebagai pelajar kolej sehingga kelihatan canggung dan pelik apabila melihat Bad, Sarip dan Tisha dalam satu adegan menjadi pelajar kolej.
Dalam satu aspek lain mempersoalkan logik cerita Badang ini apabila Bad digambarkan sebagai seorang yang hidup sederhana, tidak mewah dan tidaklah juga miskin.
Masalah yang dihadapinya apabila dia perlu mendapatkan wang sebanyak RM31,000 bagi membiyai kos pembedahan Mak Siah.
Tetapi, dari awal hingga habis filem ini, Bad umpama seorang pelajar kaya apabila memakai pakaian yang dari mata kasar, memang layak untuk orang yang berkemampuan beserta aksesori jam tangan dan juga kasut yang kelihatan serba baru. Jadi, bukankah itu juga boleh dipersoalkan dari sudut logik ceritanya?
Penulis juga tidak percaya pelakon berpengalaman seperti Fasha sanggup untuk berlakon dalam filem seperti ini yang ternyata langsung tidak menampakkan kematangannya sebagai seorang pelakon yang memiliki portfolio yang bukan calang-calang.
Watak Tisha amat lemah dan rasanya watak seperti itu hanya layak dibawakan oleh pelakon tambahan mahupun pelakon baharu yang baru hendak menjinakkan diri dalam dunia lakonan.
Percaya atau tidak, watak Tania yang dilakonkan oleh Fasha dalam dua filem Cicak-Man (2006 dan 2008) adalah jauh lebih baik daripada kualiti persembahannya dalam filem Badang.
Selain jalan cerita dan lakon layar yang lemah, kegagalan utama Badang untuk menyerlah adalah kerana risiko mengambil Aliff Syukri sebagai teraju utama.
Penulis menyifatkan keputusan itu adalah kesilapan besar kerana ternyata usahawan popular itu langsung tidak memiliki bakat lakonan yang boleh dibanggakan.
Sebaliknya, sepanjang menonton Badang, penulis berasa jelik dan rimas dengan persembahan lakonannya yang sama seperti dalam mana-mana iklan produknya di televsiyen.
Nasihat penulis kepada Aliff Syukri tidak perlu lagi mengaktifkan diri dalam dunia seni yang sememangnya sudah berada pada tahap ‘menyedihkan’ ini dan fokus sahajalah kepada dunia perniagaan.
Penulis akan lebih menghormati filem Badang seandainya ruang itu diberikan kepada pelakon yang benar-benar hidup atas kapasiti sebagai seorang aktor dan bukannya kepada seseorang yang hanya gemar mencari publisiti murahan setiap masa.
Jika Profesor A. Razak Mohaideen optimis bahawa Aliff Syukri mampu menarik perhatian penonton ke pawagam lalu mengharapkan Badang mencatatkan kutipan berjuta-juta ringgit, ternyata semua itu silap. Penonton hari ini diibaratkan seperti hanya jauhari yang mengenal manikam.
Persoalan utamanya di minda penulis adalah mengapa ruang itu tidak diberikan kepada mereka yang digelar seorang pelakon sejati yang tidak menjadikan lakonan sebagai hobi semata-mata.
Jika hendak menjadikan filem Badang sebuah filem adiwira komedi sepertimana Cicak-Man, tidak salah untuk mengambil pelakon yang layak dan relevan untuk membawakan watak utama yang berusia 25 tahun.
Daripada aspek cerita dan mutu lakonan sahaja, sudah menampakkan Badang tidak berupaya menjadi sebuah karya yang dapat meletakkannya pada satu peringkat yang bukan hanya dapat menaik tarafkan dunia sinema tempatan tetapi juga A. Razak Mohaideen sebagai pengkarya dan pembikin filem.
Seharusnya cerita Badang boleh menjadi lebih positif dan menarik jika bekas calon Pengarah Terbaik Festival Filem Malaysia ke-18 (2005) menerusi filem Hingga Hujung Nyawa ini menggandakan usahanya untuk berfikir di luar kotak dan bekerjasama dengan para pelajarnya dalam menghasilkan cerita yang bergerak seiring dengan senario semasa.
Kedengaran agak kejam tetapi penulis harus katakan bahawa standard dan kualiti cerita serta lakon layar Badang adalah setara dengan filem Mendam Berahi (2002) dan No Problem (2001) yang masing-masing diarahkan oleh Z. Lokman dan diterbitkan oleh Metrowealth Movies Production yang kini dikenali sebagai MIG.
Penulis cuba mahu mengimbangi kritikan ini dengan menyelitkan sisi positif tetapi malangnya, begitu tipis untuk mencarinya. Penulis suka dengan idea untuk mengangkat mitos Melayu ini tetapi lakukanlah dengan penuh terhormat dan berhemat.
Dari sudut teknikalnya seperti penataan seni, tata rias dan skor muziknya juga tidak ubah seperti sebuah filem yang diterbitkan pada zaman 1980-an serta lokasinya yang hanya berlegar pada tempat yang sama sahaja.
Paling melucukan apabila melihat kualiti kostum Badang yang kelihatan cukup murah dan tidak kemas penghasilannya sehingga menampakkan karakter Badang itu tidak ubah menjadi seorang badut dan bukannya adiwira.
Penulis ada terbaca juga bahawa A. Razak Mohaideen mengatakan penonton sasaran filem Badang adalah kanak-kanak.
Pernahkan beliau terfikir bahawa adakah kanak-kanak zaman ini memiliki pemikiran yang sama dengan kanak-kanak yang hidup di tahun 1970-an dan 1980-an yang mudah digula-gulakan dengan naskhah seperti ini?
Dan, apakah cerita Badang itu sendiri layak dipertontonkan kepada golongan kanak-kanak dengan pemaparan beberapa adegan yang sememangnya jelas tidak sesuai untuk kanak-kanak terutama dari kalangan mereka yang beragama Islam dan berbangsa Melayu?
Penghasilan filem seperti Badang ini adalah salah satu contoh mengapa penonton tidak berselera untuk menyokong filem tempatan. Penulis tidak menolak filem komersial tetapi bikinlah dengan bijak walaupun hanya sekadar mahu memberikan hiburan.
Waima apa jua keadaan sekalipun, pembikin filem harus menghormati karya mereka sendiri jika mahukan orang lain melakukan perkara yang sama.
Lebih membimbangkan apabila Badang adalah produk terbitan FITA Studios bawah Fakulti Animasi, Televisyen dan Filem, Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang pastinya akan membuatkan ramai mempersoalkan kualiti para pelajar dan graduan daripada salah sebuah universiti terulung negara itu dalam membawa hala tuju sinema tempatan ke peringkat lebih tinggi.
***Penulis merupakan pemenang Anugerah Kewartawanan Kritikan Filem, Anugerah Kewartawanan Industri Filem Malaysia 2017 (Akifma) dan bekas wartawan hiburan. Penulis juga graduan Sarjana Komunikasi (Pengajian Skrin), Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang. Ulasan ini ditulis berdasarkan pandangan peribadi tanpa dipengaruhi sesiapa.
No comments:
Post a Comment